referat af ordinær generalforsamling 3. august 2021

Referat af 3. august 2021: Ordinær Generalforsamling E/F Erik Ballings Vej 4

Fremmødte: Der var fremmødte fra alle lejligheder.

Dagsorden:

Valg af dirigent

Gry fra 4A 1 TH blev enstemmigt valgt som dirigent

Valg af referent

Sidse fra 4A 1 TV blev enstemmigt valgt som referent

Bestyrelsen aflæggelse af årsberetning for det seneste forløbne år v/ Formand Bent Frisk

Beretning 2021 E/F-Erik Ballings Vej 4

Efter GF i juli 2020 - troede vi, at NU gik det fremad - At Coronaen’s indvirkning på E/F’s gøren og laden var udfaset, - men igen - måtte vi konstatere, at afholdelsen af den ord. GF endnu engang måtte udskydes.
Også arbejdet i BE har været præget og besværliggjort af situationen - men især uforudsete opgaver har trængt sig på.

De to store varmvand’s beholdere i fyrrummet stod af, og måtte udskiftes.

Økonomisk betød det, en prioritering af de opgaver som GF havde pålagt os - og BE besluttede derfor, at det videre arbejde med et cykelskur i haven ved stien op til genboen måtte sættes i bero. (meddelt i BE- referatet fra møde 25/1 - 2021)

Det gav imidlertid - TID, til eftertanke. Altanprojektet vil snart være udfaset, og derved åbnes der op for, at E/F igen kan indgå i et lidt større projekt.

BE vil derfor senere i dag, fremsætte forslag om nedsættelsen af en arbejdsgruppe, der skal nytænke, og komme med forslag, til en renovering af “smøgen”. Et projekt, der en gang for alle - skal løse situationen, med den faldefærdige mur- den stigende pladsmangel til affaldssortering og den manglende cykelparkering - og dette på en kvalifikationsmæssig og arkitektonisk smuk måde.

Økonomisk vil det kunne holdes indenfor budgettet, og ikke medføre en stigning i fællesudgifterne.

Ved sidste GF blev det besluttet, at varmemålerne skulle udskiftes. Dette er sket, og til alles tilfredshed.

GF pålagde også BE, at arbejde videre med, at undersøge, om det var muligt at etablere automatiske døråbnere i de tre opgangsdøre.

Der foreligger pt - ingen endelig afgørelse, da en løsning ikke er så ligetil - men arbejdet fortsætter, med at udtænke en brugbar løsning.

Sidste års GF, præciserede også, hvad der var fælles areal, og hvad der var de enkelte stuelejligheders private område - og som en følge af denne drøftelse tiltrådte GF et forslag om en fælles hækhøjde af E/F’s hække på 160 cm.

Alle vores hække er herefter blevet klippet i denne højde - og når årstiden, til foråret tillader det, vil BE indhente tilbud fra en gartner, på en samlet tilretning og trimning af hækkene - så de fremover fremstår ensrettede og som en del af ejendommens smukke facade.

I perioden er der blevet indkøbt nyt havearrangement, ny parasol samt krukker og beplantning til disse. Dele af de nuværende havemøbler er rådne, og vi skal have et arrangement, der kan tåle at stå ude hele vinteren. Alt sammen for at gøre Haven mere indbydende og et dejligt sted at opholde sig i.

I juli måned forlød det, at det store og flotte birketræ ind mod ejendommen Valby Langgade 70, ville blive fældet, efter et ønske fra beboerne i naboejendommen.

BE er opmærksom på, at træet sammen med vores nedgravede faskiner “drikker” utroligt meget vand og derved hjælper nedsivningen af regnvand (vi ligger lavt i forhold til naboejendommene, og må ikke gå på kloakken).

Vi har haft kontakt til ejeren - der giver udtryk for - at fældningen er et stort ønske fra naboejendommen, - og at han ikke vil gå imod en fældning af træet.

BE har også haft kontakt til KK, for at sikre os, at lokalplanen for området blev overholdt. KK kunne meddele, at der ikke var noget i lokalplanen, der gik imod en fældning af træet. (det er ikke et bevaringsværdigt træ).

BE kan derfor ikke gå imod en fældning på en privat matrikel.

Afslutningsvis skal jeg som altid gøre opmærksom på foreningens hjemmeside (vores ansigt udadtil) hvor referater, nyt fra BE og svar på mange spørgsmål, er at finde - ligesom jeg skal sende en stor tak til den øvrige BE, og ikke mindst til vores administrator for hans altid aktive indsats i løbet af foreningsåret. / Formanden

Formandens beretning fra året blev enstemmigt godkendt

Bestyrelsens forelæggelse til godkendelse af årsregnskab 2020 (1. januar – 31. december 2020) og status med påtegning af revisor v/ administrator Peter Væver

Peter gennemgik årsregnskabet, herunder noter til regnskabet. Regnskabet er påtegnet af revisor uden bemærkninger.

Regnskabet 2020 blev enstemmigt godkendt

Bestyrelsens forelæggelse af driftsbudget for det løbende regnskabsår 2021 v/ administrator Peter Væver

Budgettet blev gennemgået. Særligt noteres at de forventede indtægter fra parkeringsafgifter er ca halvdelen af 2020 niveau. Dette skyldes delvist corona med færre biler i byen. Grundet denne lidt lavere indtægt er der ekstraordinært overført kr. 25.000 fra hensættelser i 2021 budgettet.

Driftsresultatets forventede overskud på kr. 80.000 vil igen i 2021 blive anvendt på afvikling af fælles altanlån.

Budget 2021 blev enstemmigt godkendt

Valg af medlemmer til bestyrelsen. På valg: Bent (Formand), samt 1 nyt medlem, da Eilgil er fraflyttet. Andreas og Peter er ikke på valg i år.

Bent Frisk blev enstemmigt genvalgt til bestyrelsen.

Eigils plads blev ikke genbesat.

Der var ved afstemningen ingen som ønskede at stille op til bestyrelsen. Bestyrelsen har over de senere år gået fra at bestå af 7 medlemmer til nu at være 3 medlemmer. Dette medfører større arbejdsbyrder på de 3 medlemmer, som derfor forbeholder sig ret til at bede ejerforeningens medlemmer om hjælp til projekter o.l. på ad hoc basis.

Valg af suppleanter til bestyrelsen

Ingen suppleanter blev valgt, da ingen stillede op.

Valg af revisor

Revisor René Frimand blev enstemmigt genvalgt som revisor.

Valg af administrator

Peter Væver blev enstemmigt genvalgt som administrator

Behandling af indkomne forslag

Forslag fra Nina 4C, st th: Angående el-ladestander.

Forslaget frafaldes, og slås sammen med forslag b, grundet enslydende forslag

Forslag fra Gry og Peter, 4A 1 TH, samt Nina 4C ST TH: Angående el-ladestandere.

Der blev stillet forslag om etablering af 2 el-ladestandere til el- og hybridbiler på ejerforeningens parkeringsplads, samt yderligere fundering for mulighed for opstilling af 4 el-ladestandere mere.

Gry gennemgik mundtligt overslag modtaget fra firmaet Spectro. Tilbuddet var inkl. servicering af el-ladestandere.

Tilbuddet lød på 1 el-ladestander, med 2 stik, som derved kan oplade 2 biler ad gangen. Der er tale om type 2 ladestik, hvilket tager en nat at lade en elbil op. For hybridbiler vil det tage nogle timer.

Strømmen til ladestander skal komme fra kabelboks på hjørnet af Mosedalsvej og Erik Ballings Vej, der ejes af kommunen. Man ansøger om at få adgang til amperer direkte fra boksen.

El-forbruget vil betales direkte af den enkelte husstand, og vil ikke blive afregnet over ejerforeningens strøm.
En husstand som skal gøre brug af el-ladestander, vil ansøge om en nøglebrik, som ved anvendelse noterer at elforbruget sker fra den specifikke husstand (fx 4A 1 TH). Husstanden vil da blive opkrævet elforbrug direkte.

De løbende forbrugsudgifter afholdes derfor alene af de beboere som benytter el-ladestanderen.

Der vil fortsat være tale om fælles parkering, med først til mølle parkering, dvs. at pladser med opladningsmulighed, også kan optages af benzinbiler. Så skulle disse pladser være de sidste tilbage, er der ingen hindring for at holde på disse. Parkeringspladsen er fortsat fælles. Vi har 16 pladser tilsammen.

Forslaget lyder på, at etablering af el-ladestandere betales af ejerforeningen, da parkeringspladsen er fælles.

Overslaget ex. Moms, kr.:

Kabelboks ampærer 17.000

Ladestander 19.000

Fundament + elektriker 30.000

Inkl anbefalet ekstrafuldering til senere mulighed for etablering af 4 pladser mere (2. standere)

I alt ex moms 73.600 kr.
I alt inkl. moms 92.000 kr.

Forslaget førte til generel debat, herunder:
- Hvorledes der ville blive gravet fra det gule hus (dette vil ikke ske)
- Muligheden for at købe yderligere amperer hos kommunen, såfremt at behov for elbiler kun er stigende (dette vides ikke på nuværende tidspunkt)
- Bestyrelsen havde debatteret og indhentet lignende tilbud, dog hvor elforbrug skete over abonnementsordning på 99 kr pr måned. Pris ex moms 75.000 kr.
- Visse husstande som ikke har bil, udtrykte utilfredshed med evt. betaling for etablering af parkering.
- Det blev understreget at de 16 parkeringspladser er fælles for de 18 lejligheder.
- At gæster også fylder på parkeringspladsen, og hvordan vil det fungere hvis gæster skulle benytte el-ladestanderen.
- Bestyrelsen ønskede at arbejde videre med forslaget

Der er generelt stor interesse for at høre mere om muligheden for el-ladestandere.

Forslaget blev afsluttet med afstemning om hvorvidt at generalforsamlingen ønskede at arbejde videre med forslaget, herunder at få afholdt beboermøde med evt. oplæg fra el-ladefirma, som ville kunne afklare spørgsmål fra beboerne.

Idet at der ikke var tale om skriftligt tilbud, og finansieringen af forslaget ligeledes ikke kunne komme til afstemning, blev der stemt om tilkendegivelse fra generalforsamlingen om hvorvidt at man ønsker at arbejde videre med forslaget, samt høre mere.

Tilkendegivelse om at arbejde videre med forslaget om etablering af el-ladestandere, blev givet med flertal for: 15 stemmer, mod 3 stemmer imod.
Det noteres at beboermøde med yderligere information ønskes.

Forslag fra Peter 4A 2TH, samt Gry og Peter 4A 1 TH: Angående ansøgning om opsætning af altaner til lejlighederne, herunder fuldmagt til indsendelse af ansøgning til kommunen.

Forslag om etablering af altaner, samt afgivelse af fuldmagt til ansøgning om byggetilladelse hos kommunen i opgangen 4A i højre side, med godkendelse fra Bestyrelse og Tove.

Forslaget blev præsenteret af Peter 4A 2 TH, som samtidigt ridsede historikken op. Lejlighederne ønsker Generalforsamlingens godkendelse til at delegere beslutningskraften om etablering af altaner til bestyrelsen og Tove 4A ST TH, samt godkendelse til bestyrelse kan afgive fuldmagt til at ansøgerne kan afsende byggeansøgning til kommunen.

Krav til altanerne fra Generalforsamlingen er, at de skal etableres for lejlighedernes egen regning, samt have samme udtryk som de øvrige altaner. Beslutningskraften delegeres til BE og Tove.

Forslaget enstemmigt vedtaget

Forslag fra Bestyrelsen: Angående udvidelse af skraldeskur og i tilknytning hertil etablere cykelparkering under tag

BE ønsker at nedsætte en arbejdsgruppe til udarbejdelse af et samlet projekt for smøgen, der omfatter forslag til en samlet renovations og cykelparkering – samt indeholder løsning på muren ind til JJ-film.
Arbejdsgruppens overvejelser samt forslag fremlægges sbarest muligt på ekstraordinær generalforsamling, eller senest til GF 2022.

Økonomi: Projektets økonomi må ikke lægge beboerne til yderligere last, og dermed ikke medføre stigning i ejerudgifterne.

BE foreslår at penge fra medlemmernes udestående til ejerforeningen (gennemgået under punkt 4) anvendes til finansiering af projektet.

--
Der blev af Generalforsamlingen stillet kritik af bestyrelsen for at stille projekt i bero om etablering af cykelskur i haven, godkendt på sidste generalforsamling, på trods af at det ikke endeligt er afklaret ved kommunen, om byggetilladelse kan opnås til at etablere cykelskur tæt på skel.
BE forklarede at man endnu ikke har modtaget svar på ansøgningen. Generalforsamlingen ønskede at splitte forslaget op, således at forslaget vedr. etablering af nyt renovationsskut/løsning i smøgen ikke indeholder løsning om cykler, idet at tidligere vedtaget forslag ikke er endeligt afklaret.
--

Modificeret forslag til vedtagelse er derfor samme forslag, dog uden etablering/løsning på cykelparkering i smøgen.

Det tidligere forslag om cykelskur skal endeligt afklares om kommunen vil give tilladelse hertil, samt finansiering heraf skal tænkes ind i en løsning

Muren ind til JJ-Film skal fuldt renoveres, da opmuring ikke løser problemet varigt. JJ-Film har ikke økonomi til at indgå i projektet oplyser BE

Der er generelt problemer med ophobning af cykler i smøgen og ved ejendommen, og flere beboere oplyser problemer med at kunne hente cykler op fra kælder, hvorfor en løsning i gadeplan fortsat ønskes.

Låneafdrag som tidligere bruges til altanlånet (medlemmernes skylder til ejerforeningen), vil blive anvendt til projektet i smøgen og evt. etablering af aflåseligt cykelskur ved faskinen (petanquebedet), såfremt at godkendelse fra kommunen opnås.

Generalforsamlingen stemte om forslaget:

Løsning på renovering af mur ind mod JJ-Film, samt renovationsløsning til skraldespande mv. nedsættes arbejdsudvalg til udarbejdelse af forslag til Generalforsamlingen

Forslaget om cykelskur i haven, som hidtil har været sat i bero, genaktiveres

Afstemning 16 stemte for / 2 imod
Bestyrelsen rækker ud til medlemmer af foreningen til etablering af arbejdsudvalg

Eventuelt

Storskraldsordning ønskes af beboerne. Forslaget vedtaget
Der vil blive hængt seddel op i opgangene med dato. Storskrald skal bære ud til vejen på dagen, dette skal alle hjælpe med!

Skraldeafhentning gennem smøgen. Generel diskussion om hvordan tinglysningsretten er mht. afhentning af skrald. Vi kan tale med skraldemændene om at de skal tage det af den anden vej.

Fyldte afløbsrør medfører vand på altanerne.

Det er besluttet at der etableres/skæres en lille lem i brædderne på alle altaner, så vi kan komme til at fjerne blade mv fra nedløbsrørene

Der ønskes efterspænding af altanernes skruer

Internet. Har været ude af drift siden i fredags, dette skyldes skybrud samt at swichboksen har været nede. En ny er bestilt. Lille udgift på 400 kr. Der er ca. 10.000 kr i internet”kassen”, som vi på et tidspunkt skal tage stilling til hvordan afklares, såfremt at foreningsinternet nedlægges. (Besluttet på tidl. generalforsamling ikke at vedligeholde internettet længere, defakto nedlæggelse)

Arbejdsgruppe til haveprojekt har været ønsket. Det besluttes at:

Anette står for faskinebeddet + blomsterkrukker

Ragnhild og Maja får frihed til at stå for bedet mod naboejendommen.

Sommerfest. Det besluttes at der afholdes sammenskudsgilde/sommerfest. Alle medbringer en ret, BE står for drikkevarer.
Dato: 11. september 2021, fra kl 12. ca – der hænges seddel op i opgangen

Referent: Sidse Klarlund Hogan, EBV 4A 1TV

Bestyrelsen godkender referatet ved deres underskrifter:

______________________________

Bent Frisk, Formand

______________________________

Peter Væver, Bestyrelsesmedlem og administrator

_______________________________

Andreas Møller, Bestyrelsesmedlem

_______________________________

Gry Friis, Dirigent

Ordinær Generalforsamling 2020

Referat fra generalforsamling i Ejerforeningen Erik Ballings Vej 4.

Dato: 27. juli 2020

Sted: Haven

Fremmøde: Der var 21 fremmødte, som repræsenterede 16 lejligheder.

➢ Andreas blev valgt.

. Valg af referent.

➢ Eigil blev valgt.

v/formanden.

Det forgangne foreningssår, vil især, blive husket som året, hvor en indgået aftale om

renovering af muren ind til JJ-Film løb ud i sandet, og hvor en aggressiv ejendoms-ud-

vikler ikke ville tage et Nej for et Nej - men mest markant var dog, at en verdensom-

spændende pandemi ramte Danmark og bl.a. blev skyld i, at vi først nu, 3 måneder

efter foreningsårets udløb, kan afvikle vores generalforsamling.

Renovering af muren ind til JJ-Film:

Aftalen om renovering af muren ind til JJ-Film, som bestyrelsen havde fået på plads

med et murerfirma, (der tidligere havde leveret veludført arbejde for foreningen), og

hvor der med JJ-Film var enighed om at dele omkostningerne 50 /50 - blev pludselig

ikke til noget, da murerfirmaet efter flere udskydelser, pludselig stod af, og ikke var i

stand til at udføre arbejdet.

Arbejdet lå herefter stille, medens bestyrelsen forsøgte at indhente nye tilbud. En af

de tidlige tilbudsgivere, blev kontaktet, og et nyt og mere omfattende tilbud blev ind-

hentet.

Projektet var i mellemtid vokset, blevet mere omfattende - og derved også dyrere end

det oprindelige tilbud. Med udsigt til et væsentligt dyrere projekt og

med usikkerheden om, hvornår en ny renovering ville blive nødvendig, - besluttede BE

at indgå i en drøftelse med JJ-Film, om det var muligt, at der kunne findes andre løs-

ninger.

Vi foreslog muligheden at kunne etablere et plankeværk på en støbt sokkel og samti-

dig tænke cykelskuret og renovationssituationen ind i en sådan ny løsning.

Men denne løsning stødte imidlertid - også på vanskeligheder.

JJ-Film ønskede af private årsager at muren skulle bibeholdes - OG SÅ KOM CO-

RONAEN og gjorde det økonomisk svært, meget svært for JJ-Film - at finde økonomi

til at fortsætte projektet på nuværende tidspunkt.

Bestyrelsen har forståelse for den situation, som coronaen har påført JJ-Film, - og da

vi ikke alene kan afholde de samlede omkostninger til en renovering af muren - øn-

sker vi at fortsætte dialogen med dem, for om muligt, at finde en ny løsning på situa-

tionen. En dialog der først nu vil blive påbegyndt. - så renoveringen af muren er indtil

videre sat på “stand by.”

Henvendelser fra ejendomsfirmaet Wonderwall:

En anden Aktør - men er meget aggressiv en af slagsen er ejendomsfirmaet Wonder-

wall ved Jesper Uttrup. De ønskede at købe vores P-plads til ejendomsbebyggelse -

men Deres fremgangsmåde var ubehagelig og anmassende - til trods for, at bestyrel-

sen flere gange havde tilkendegivet at vores P-plads ikke var til salg.

Selskabet henvendte sig flere gange personligt til de enkelte ejere - men først da ejer-

foreningen’s bestyrelse overfor selskabets advokat havde meddelt at ejerne ved et

stormøde, ikke ønskede at sælge - døde deres henvendelserne ud.

Henvendelse fra Parkeringsselskab:

I den forgangne periode er bestyrelsen også blevet kontaktet af firmaet: Din Parke-

ring. Et selskab, der administrerer private P-pladser, og som ønskede at overtage vo-

res P-plads. Et møde med dem afslørede en del usikkerheder i deres forretningsmodel

- og var på ingen måde tilfredsstillende for os. Vi fastholder derfor vores aftale med

City-Parkering.

Altanprojekt i opgang A:

Et altanprojekt i opgang A 1.th og 2. th har været drøftet med bestyrelsen. De 2 ejere

ønsker at etablere altaner fra deres lejlighed ud mod haven og er i gang med at udar-

bejde et projekt, der tilgodeser de retningslinjer der gælder før de øvrige altaner, dog

med en mindre dybde.

Bestyrelsen har ved møde med de 2 ejere, meddelt dem, at BE ser positivt på projek-

tet - og at vi ser frem til, at modtage et færdigt og af kommunen godkendt projekt,

der tager hensyn til ejendommens nuværende altaner og facader.

Projektet vil herefter kræve godkendelse på en ordinær generalforsamling.

Forbrugsmålere:

Som følge af lovkrav om forbrugsmåling - hvor alle manuelle forbrugsmålere skal

være udskiftet til digital aflæsning senest 2027 er Brunata kommet med et forslag til

udskiftning - hvor prisen er afhængig af tidspunktet for udskiftning. Ved skift nu er til-

buddet billigere en på et senere tidspunkt. Bestyrelsen er positiv overfor Brunata’s til-

bud om udskiftning nu - og fremsætter forslag herom til generalforsamlingen senere i

dag.

Hjemmeside:

Endelig skal jeg ikke undlade at gøre opmærksom på vores hjemmeside, som igen

fungere optimalt - og som er et godt fundament for at forstå foreningens aktiviteter.

Afslutningsvis skal jeg som altid, takke den øvrige bestyrelse for indsatsen i det for-

gangne år, og konstatere, at det for mig , er en fornøjelse at udføre bestyrelsesarbej-

det sammen med Jer.

➢ Beretningen blev taget til efterretning.

4. Bestyrelsens forelæggelse til godkendelse af årsregnskab 2019 0g status

med påtegning af revisor v/Peter.

➢ Regnskabet blev godkendt.

v/Peter.

➢ Driftsbudgettet for 2020 blev fremlagt og vedtaget.

➢ Bent Frisk (formand), blev genvalgt for 1 år, Peter Væver og Andreas Møller

blev genvalgt for 2 år.

Derudover består bestyrelsen af Eigil Sabroe, som ikke var på valg i år.

7. Valg af suppleanter til bestyrelsen.

➢ Ingen ønskede at opstille, så der er ingen suppleanter til bestyrelsen.

8. Valg af revisor.

➢ Revisor Rene Frimand blev genvalgt.

9. Valg af administrator.

➢ Administrator Peter Væver blev genvalgt.

10. Behandling af indkomne forslag fra bestyrelsen.

A. Udskiftning af vand/varmemålere via Brunata til elektronisk aflæsning.

➢ Forslag om at udskifte til fjernaflæste målere pr. 25.10.2020 blev vedtaget.

B.

BE forslag om en hæk højde på 120 cm på alle hække i fællesområder kunne der i forsamlingen ikke opnås enighed om, ej heller et modforslag på 170 cm kunne man enes om - derimod udtrykte forsamlingen en forståelse for en højde på 160 cm som et kompromis. En hæk højde der efterfølgende blev tiltrådt af forsamlingen. Hækken klippes hvert år af ejendommens vicevært inden Sct. Hans. Det blev præciseret, at lejligheder i stueetagen har en privat terrasse svarende til størrelsen på altanerne og alt andet er fællesareal, hvilket skal respekteres.

11. Forslag fra beboere.

A. Etablering af cykelskur ved enden af petanque-banen langs sti til anden baggård.

➢ Det blev besluttet at arbejde videre med forslaget.

B. Etablering af cykellift til kældertrappe

➢ Det blev besluttet at arbejde videre med forsalget.

C.

1. Inddragelse af randareal i haven til cykelparkering/udekøkken/orangeri i haven,

2. etablering af pæn cykelparkering og havemiljø/udekøkken/orangeri, 3. mulighed for

finansiering gennem frasalg af parkeringspladser til os selv.

➢ Forslaget blev ikke vedtaget.

D. Etablering af døråbner til opgangene.

➢ Det blev besluttet at arbejde videre med forslaget.

12. Eventuelt:

Stort og småt blev drøftet, og takt og tone for brugen af grill på fællesarealet blev igen

præciseret.

Dirigenten sluttede mødet af med et Erik Balling citat:

“ Det var først adskillige år senere, da jeg for længst var flyttet fra Valby, at det gik

op for mig, hvor dejligt det havde været simpelthen bare at bo i Valby, og jeg har tit

tænkt på, at det jo virkelig er en ubegribelig luksus at have det så dejligt, uden rigtig

at blive klar over hvor mange gode grunde man har til det.”

Uddrag fra: Erik Balling. “Som barn var jeg voldsomt hidsig”.

Ordinær Generalforsamling 2019

Referat fra generalforsamling i Ejerforeningen Erik
Ballings Vej 4.
Dato: 30. april 2019
Sted: Restaurant Avanti, Valby
Fremmøde: Der var 20 fremmødte som repræsenterede 14 lejligheder.
Andreas blev valgt.
2. Valg af referent.
• Gitte blev valgt.
1. Regnvandsbed:
I det forgangne år fik vi sat punktum for arbejdet med etablering af 3 bede til opsamling af
regnvand foran ejendommen. Det tog ialt 6 år - men er blevet rigtig rigtig flot. Indviet i juni
måned af selveste borgmesteren for T&M og med deltagelse af flere repræsentanter fra
HOFOR, - men den største Tak skal Kåre fra KPK-Regnvandsteknik have. Uden indsatsen
fra ham og Mathias var vi måske endnu ikke kommet i hus med regnvandsbedet.
Anlægget er fuldt finansieret, omkostningsfrit og betalt, idet HOFOR har ydet hele
anlægssummen, og i de kommende 75år vil vi årligt modtage et beløb til vedligeholdelse
svarende til det, vi har indgået en aftale med Nikolai om. Det må ku’ kaldes en win- win
situation for os. Vi fik en ekstra mulighed for at dæmme op for kommende regnmængder -
men vi fik også etableret et værn mod storbyhaven og gjort det umuligt at parkere lige
udenfor vores ejendom.
2: Haven:
Nyt Bed er anlagt i haven og beplantet ved en donation fra KPK- regnvandsteknik, som
endnu et bidrag til ejendommens klimatilpasning.
3: Vedligeholdelsesplan:
Gaihede har igen stået for udarbejdelsen af en 10 års plan for vedligeholdelsen af
ejendommen. En plan, der skal sikre, at vi fortsat har en sund og en god ejendom. - og
arbejdet er netop igangsat. Det drejer sig om udbedring af skader på undertag, lugtgener i
tagrummet, rensning og imprægnering af facaden (nanobehandling) - samt brandsikring af

elevatorer. Gennem den seneste tid er der imidlertid også konstateret driftsforstyrrelser i
elevatoren i 4B - hvorfor Bestyrelsen har sat en undersøgelse heraf i gang.
4: Parkeringspladsen:
Ved den årlige drøftelse med City-Parkering er aftalen vedr. vores P-plads blevet justeret,
med et resultat, der stillet foreningen lidt bedre, end den forrige.
5: Renovering af Muren mod øst:
Bestyrelsen har indgået aftale med JJ-Film, om renovering af muren, og hvor udgifterne til
arbejdet deles 50/50 og hvor arbejdet udføres af den murermester, som vi bruger. Arbejdet
bliver påbegyndt her til foråret.
6A: Medlemsaktiviteter:
Et portræt af Nordisk Film’s store instruktør Erik Balling, blev til virkelighed - da Andreas
fra Bestyrelsen, og en tidligere kollega til ham, fra hans tid på Nordisk Film, arrangerede
en gåtur i området med efterfølgende oplæg på Nordisk Film. Det blev en fin aften med
interessante beretninger og historier om Erik Balling, hans virke som instruktør- men ikke
mindst om den person han var, som arbejdsgiver og som skaber af nogle af Nordisk Films
største succeser En spændende men også noget særegen person. Stor Tak til Andreas og
Nalle for et velbesøgt og fint arrangement.
6B: Sommerfest:
Det årligt tilbagevendende arrangement i haven med spisning og socialt samvær trak igen
mange deltagere, og det er Bestyrelsens opfattelse, at dagen var en succes, og blev godt
modtaget af alle de der deltog.
6C: Hjemmesiden:
Vores Hjemmeside, der er foreningens ansigt udadtil, blev i løbet af efteråret og vinteren
udsat for hacking. Indholdet blev pludselig blandet med udenlandske gloser og gav langt
fra mening. Det var svært at finde rundt og lignede volapyk. Vores webmaster fik dog styr
på det, og hjemmesiden fremstår igen i dag, som det bedste instrument, når der søges
indsigt i Ejerforeningen’s arbejde eller Bestyrelsen bare skal kigges efter i kortene. Stor
Tak til Eigil for genopretningen og styringen af siden.
6D: Bestyrelses-middag:
Afslutningsvis skal nævnes, at Bestyrelsen i lighed med tidligere år har været ude og spise
middag, som tak for deres indsats, i det forgangne år - men denne gang stod Bestyrelsen
selv for middagen, og det blev den ikke mindre vellykket af.
6E: Vin:

En flaske god vin til hver enkelt ejer, er det også i år blevet til. (vinen kalder vi
ejerforeningens vin, og som i øvrigt, kan bestilles til indkøbspris hos administrator).
Beretningen blev taget til efterretning.
4. Bestyrelsens forelæggelse til godkendelse af årsregnskab 2018 0g status med
påtegning af revisor v/Peter.
Regnskabet blev godkendt.
v/Peter.
Driftsbudgettet for 2019 blev fremlagt og vedtaget.
Eigil Sabroe blev genvalgt
Derudover består bestyrelsen af Bent Frisk (formand), Andreas Møller og Peter Væver,
som ikke var på valg i år.
7. Valg af suppleanter til bestyrelsen.
Ingen ønskede at opstille, så der er ingen suppleanter til bestyrelsen.
. Valg af revisor.
Revisor blev genvalgt.
9. Valg af administrator.
Administrator Peter Væver blev genvalgt.
10. Behandling af indkomne skriftlige forslag.
Der var ikke fremsendt forslag.
11. Eventuelt.
Sommerfesten bliver 13. juli 2019

• Bestyrelsen tager dialog med beboere i 4C vedr. afskalning af dørkarme
• Bestyrelsen overvejer, om der er behov for formulering af regler for benyttelsen af
parkeringspladsen, herunder brug af gæsteparkering. Og opfordrede til at læse og
overholde de regler, der står beskrevet på gæstebilletten. Hvis alle gør en indsats for at
overholde reglerne, så vil der ikke være behov for formulering af yderligere.
• Bestyrelsen ser på mulighed for at forbedre adgangsforhold til parkeringspladsen med
rollator.
• Affaldssortering: alt det der ikke er containere til, skal man selv skaffe sig af med – og
ikke bare placere i affaldsskuret. Bestyrelsen ser på muligheden for, at arrangere
storskrald, da beboere uden bil kan have vanskeligt ved at bortskaffe affald, som ikke
kan kommes i containerne. Vedr. affaldssortering, så sker der uforståelig fejlsortering,
hvor f.eks. pap og madrester lægges i container til plast.
• Fællesrum i kælderen er til opbevaring af ejendommens fælles ting, ikke til de enkelte
beboere.
• Bestyrelsen undersøger mulighed for at inddrage lille jordstykke foran skuret, med
henblik på at containere som står udenfor, kan komme ind, og herved give mere plads
til cykler.

Ordinær Generalforsamling 2018

Generalforsamling den 30.4.2018
Referat fra generalforsamling i Ejerforeningen Erik Ballings Vej.
Dato: 30. april 2018
Sted: Restaurant FY & BI, Valby
Fremmøde: Der var 17 fremmødte som repræsenterede 13 lejligheder.
Eigil blev valgt.
2. Valg af referent.
Gitte blev valgt.
v/formanden.
Langt det meste af Forenings året har drejet sig om arbejdet med etablering af et
Regnvandsbed, der, som det ser ud, netop nu, forhåbentligt snart bliver afsluttet.

Et regnvandsbed, der dels skal afhjælpe mod de stadigt stigende Skybrud og
regnvandsmængder, og dels skabe et helt nyt grønt areal foran ejendommen.
Arbejdet begyndte i 2012, men tog først rigtig fart i 2015, da HOFOR kom ind i billedet - og
siden da, har medført såvel gode som mindre gode oplevelser for bestyrelsen. Det gode
er, at HOFOR vil finansiere projektet - Og at projektet nu er i en afgørende fase, hvor vi
kan se, At Det bliver til noget. Det lykkedes for os. Det mindre gode er, de besværligheder
som kommunikationen med især Kbh. Kommune, men også med politiet har
afstedkommet - men som altså nu, ser ud til, at have fundet en løsning.
Lad mig kort nævne lidt af forløbet:Gravetilladelsen fra Kbh. Kommune faldt først endeligt
faldt på plads, her i februar måned - på et tidspunkt, hvor vinteren var over os, og
igangsætningen derfor måtte udskydes til vejret havde forbedret sig. Det betød at vi har
brugt megen tid og energi på, at sikre os, at den finansiering som HOFOR havde givet
tilsagn om, men som udløb med året 2017, stadig kunne anvendes, og bruges i 2018.
For at sikre sig det, tog BE kontakt til Det Rådgivende Ingeniørfirma Kåre Press
Kristensen (KPK Regnvandsteknik) for i samarbejde med dem og ved deres hjælp at få
projektet gennemført.
Imidlertid opstod der nye problemer. Kommunen -og Politiet ville kun tillade projektet, hvis
gadens status blev ændret fra at være en 15 km Legegade til en 30 km takst- zone, - med
etablering af vigeplads samt bump mellem regnvands bedet og storbyhaven.
Hertil kom at Kommunen kun ønskede Standsning Forbudt langs hele regnvands bedet,
og kun på dette stykke, ikke på det resterende vejstykke ud til Mosedalvej. (stykket foran
vores P-plads).
JA, “man kan jo tænke sit” Københavns Kommune, overtog vejen sidste januar, og har
længe ønsket at Legegaden blev nedlagt, og måske, (det er BE opfattelse) erstattet med
muligheden, for at en del af området kunne indgå i den nyligt oprettede gule P-zone.
Ved utallige møder og drøftelser med kommunen har Bestyrelsen strakt sig langt for at nå i
hus med projektet - men vi har hele tiden fastholdt kravet om, at der skal være Parkering
Forbudt på hele vejstykket, svarende til det der gælder nu, (men som desværre langt fra
altid (faktisk aldrig) bliver overholdt).
Bestyrelsen’s ønske har været et regnvandsbed, langs ejendommen, så langt, som det
lovmæssigt er muligt, - for at skærme mod storbyhaven men også for at indskrænke
vejbanen markant, så trafikken vil blive reduceret og hastigheden dæmpet. Sidstnævnte
sker ved, at der etableres bump foran ejendommen så trafikken besværliggøres så meget
som muligt - og at hastigheden derved tvinges ned.
Der skal være Parkering Forbudt på hele vejstykket, ligesom der er nu. (Det skal kun
være muligt i særlige tilfælde, redningskøretøjer flytte -og renovationsbiler, taxaer samt
beboernes egen af og på læsning, at kunne standse foran ejendommen).

At forbyde parkering, samtidig med, at der sker indskrænkning af vejbanen og oprettelsen
af vej bump, er derfor den eneste rigtige løsning, - hvis vi skal begrænse gennemkørslen,
nedsætte hastigheden og komme de parkerede biler til livs.
Derfor måtte Kommunen igen ansøgte politiet, men nu om tilladelse til at sætte parkering
forbudt skilte på hele vejstykket.
Dette er netop blevet imødekommet og BE har derfor sagt OK til projektet.
Arbejdet er planlagt til at gå i gang 15 maj, og det forventes afsluttet 4-6 uger derefter.
Beplantningen i bedene vil være græsarter samt sumpplanter, heriblandt Iris i forskellige
farver. Beplantningen vil følge det forslag som 1:1 landskabsarkitekter udarbejdede, på
vores foranledning, ved projektets start. (HOFOR finansierer kun en slags græsart - men
BE har modtaget et ekstra beløb, som en gave, så bedene kan blive beplantet med flere
slags, og også farverige planter.
Det skal nok blive flot.
I foreningsåret har Bestyrelsen besluttet at skifte bank fra Nordea til Arbejdernes
Landsbank, der kunne tilbyde foreningen langt bedre forhold end Nordea. Aftalen om
vores altanlån er et godt eksempel. Renten er reduceret fra 5,75% til 4,25%, og lånet vil
derfor være tilbagebetalt 1 år tidligere end før hos Nordea.
Låsen i vores to låger er udskiftet med smæklåse, således at de mange tilfælde med
ulåste porte vil blive løst, men I opfordres til at låse også - og ikke bare smække lågen.
P-pladsen er blevet færdiggjort. Der er lavet ny opstregning, og beplantningen er
færdiggjort ud mod Mosedalvej. Derimod lykkedes det ikke ved det årlige møde med
Parkeringsfirmaet, at få en større procentdel af afgiften ved ulovlig parkering - men vi har
stadig en rigtig god aftale, primært fordi vi får betaling når bøden er sat på bilen. Der
arbejdes med nogle nye parkeringskort, og når de er klar vil vi samtidig indskærpe
reglerne for parkering.
I haven er der etableret et nyt staudebed, hvor der er sat en række planter bagerst til
dækning af fundamentet.
(I ravelinen i midten vil der blive indkøbt en blå gran, på 1 1/2 meter, der ikke vokser så
hurtigt som ædel -og rød gran)
Beplantningen af resten af bedet afventer et samlet forslag fra anlægsgartneren.
Tætning af vandrør i kælderen og indkapsling af tværbjælke har fundet sted.
Vi er begyndt at sortere affald i bio og alm affald, og vi opfordrer alle til at gøre brug af
sorteringen, selv om det medfører en tur i skraldeskuret.

Der har igen været afholdt møde med JJ-film om muren mod Øst, som er i en rigtig dårlig
forfatning. Budgettet var opbrugt hos JJ- film, men Jacob Jørgensen lovede at ville forhøre
sig hos en anden murer end den tidligere og vende tilbage.
Vi afventer tilbagemeldingen.
Hjemmesiden bruges til information fra bestyrelsen til ejerne, men er også stedet, hvor Du
kan se BE-referater og beslutninger, Ejendommens husorden, praktiske tiltag og meget
andet.
Siden administreres professionelt af Eigil Sabroe, der også er foreningens web-mester.
Tiden er nu inde til at få udarbejdet en Ny Vedligeholdelsesrapport, for de næste 10 år, og
bestyrelsen vil tage initiativ hertil i det kommende foreningsår.
Der er blevet udleveret julevin til ejerne, og bestyrelsen har i lighed med tidligere år været
ude at spise som tak for den indsats, hver enkelt yder til bestyrelsesarbejdet. I år var vi på
Cafe Viggo på Værnedamsvej.
Arbejdet i BE er ulønnet men nødvendigt, for at en ejerforening som vores kan eksistere -
Derfor, stor tak til Peter som også er vores administrator - men også til Andreas og Eigil for
rigtig dejligt samarbejde, hjælp til selvhjælp og hvad det nu hedder alt sammen.
Beretningen blev taget til efterretning.
4. Bestyrelsens forelæggelse til godkendelse af årsregnskab og status med
påtegning af revisor v/Peter.
Regnskabet blev godkendt.
v/Peter.
Bestyrelses forslag om at foretaget et ekstraordinært afdrag på 150.000 kr. på altanlånet,
fremsendt under punkt 10. Indkomne forslag, blev behandlet sammen med budgettet.
Forslaget fra bestyrelsen og driftsbudgettet for 2018 blev fremlagt og vedtaget.
6. Valg af medlemmer til bestyrelsen.
Bent Frisk (formand), Andreas Møller og Peter Væver blev genvalgt.
Derudover består bestyrelsen af Eigil Sabroe, som ikke var på valg i år.

7. Valg af suppleanter til bestyrelsen.
Ingen ønskede at opstille, så der er ingen suppleanter til bestyrelsen.
8. Valg af revisor.
Revisor blev genvalgt.
9. Valg af administrator.
Administrator Peter Væver blev genvalgt.
10. Behandling af indkomne skriftlige forslag.
Der var fremsendt et forslag fra bestyrelsen som blev behandlet og vedtaget under punkt
5.
11. Eventuelt.
Hækken mod genboen: Ejeren bliver bedt om at klippe hækken, så den kan bevares.
beboere.
Indkaldelse til ordinær generalforsamling den 30.
april 2018 kl. 18.00 på Restaurant Fy&Bi, lokale
over Restaurant.
Dagsorden:
2. Valg af referent
3. Bestyrelsens aflæggelse af årsberetning for det senest forløbne år
4. Bestyrelsens forelæggelse til godkendelse af årsregnskab og status med påtegning af
revisor
5. Bestyrelsens forelæggelse af driftsbudget for det løbende regnskabsår.
6. Valg af medlemmer til bestyrelsen
7. Valg af suppleanter til bestyrelsen
8. Valg af revisor
9. Valg af administrator
10.Behandling af indkomne forslag
11.Eventuelt

Ad 6. Bent Frisk, Andreas Møller og Peter Væver Petersen er på valg og er villige til
genvalg. Eigil Sabroe er ikke valg.
Ad 10. I henhold til vedtægternes § 14.3 skal forslag der ønskes behandlet på
generalforsamlingen være bestyrelsen i hænde senest 8 dage før generalforsamlingen.

OBS:
Der vil være øl, vand og sandwich under mødet.
Valby, den 04. april 2018
v/Administrator
Peter Væver Petersen
4A, 2.tv.

Referat fra generalforsamling

Ordinær Generalforsamling 2017

Referat fra generalforsamling den 26. april 2017 kl
På Restaurant FY & BI,
hvor 12 af de i alt 18 lejligheder var repræsenterede.
DAGSORDEN:
2. valg af referent
3. bestyrelsens aflæggelse af årsberetning for det senest forløbne år
4. bestyrelsens forelæggelse af årsregnskab og status med påtegning af revisor
5. bestyrelsens forelæggelse af driftsbudget for det løbende regnskabsår
6. valg af medlemmer til bestyrelsen
7. valg af suppleanter til bestyrelsen

8. valg af revisor
9. valg af administrator
10. behandling af indkomne skriftlige forslag
11. eventuelt.
Ad pkt. 1: Eigil blev valgt til dirigent
Ad pkt. 2: Max blev valgt til referent
Ad pkt. 3: Formandens beretning:
Året har været præget af stabilitet. Vi har ikke haft de store overraskelser. Vores tiltag mod
de større regnvandsmængder har fungeret. Faskinerne i haven har indtil nu kunne modstå
regnvandet. -
Men i BE vil vi gerne være på forkant, hvorfor vi også stædigt og vedvarende har fastholdt
vores ønske om etablering af et regnvandsbed foran ejendommen ud mod storbyhaven.
Et projekt der lige nu ser ud til at være fanget mellem to områder indenfor kbh's
kommunes teknik og miljøafdeling, og derfor ikke rigtigt kommer ud af stedet.
HOFOR har lovet os fuld finansiering - Projekt Klimatilpasning og Byens udvikling har
begge udtrykt velvilje - men tilladelse til at få gravearbejdet sat i gang afventer stadig.
BE har derfor efter sidste møde den 20 april i år, set sig nødsaget til, at rette henvendelse
direkte til borgmesteren for området. (Morten Kabel).
Hans svar afventes med spænding.
Vedligeholdelsesarbejdet på ejendommen er fortsat i henhold til den rapport vi fik
udarbejdet af Gaihede for en del år siden.
I det forgangne år har vi indgået aftale med firmaet Christian Feldam, som har været
hovedentreprenør på maler,VVS, -og murerarbejdet.
Malerarbejdet er afsluttet. VVS arbejdet afventer færdiggørelsen af murerarbejdet, der på
grund af frost blev udsat - og først bliver færdiggjort her til foråret. (Murerarbejdet vil blive
påbegyndt i løbet af næste uge).
I fyrkælderen har vi fået installeret en kalkknuser, der har medført at tilkalkningen af vores
vand-installationer er blevet mærkbart nedsat.

Vi er i dialog med naboen (JJ-Film) om muren ind mod dem, der på vores side, igen er
ved at forvitre.
Der er tidligere truffet beslutning om, at bygge et halvtag til cykler langs muren, men på
grund af murens tilstand, har det ikke været muligt at igangsætte dette arbejde.
BE har derfor fået udarbejdet en oversigt over de omkostninger, der er ved en total
reparation af muren - til brug for drøftelsen med JJ-Film ,så muren kan blive repareret og
et ønske om halvtag til cykler etableret.
Måske er tiden ved at nærme sig, hvor en ny vedligeholdelsesrapport for de næste 10 år,
skal udarbejdes.
Et sådant tiltag bør nok overvejes inden udgangen af 2018.
Der er blevet afholdt havedag og sommerfest og begge forløb fint. Der er påbegyndt en
renovering af haven, hvor en del af bøgehækken mod øst er erstattet med et staudebed.
Det er BE ønske at kunne fortsætte staudebeddet helt ud til stien, således at bøgehækken
mod øst helt opgives.
BE vil indgå aftale med Nikolai om at klippe de øvrige hække i haven og vedligeholde
bede og hække på P-pladsen.
Den påbegyndte renovering af P-pladsen vil blive fortsat. (Indskrænkning af bed og
opmærkning af båse vil blive gennemført i det kommende foreningsår.)
Ny P-aftale med City Parkering, med ikrafttræden 1.ste februar 2017 er blevet indgået.
Aftalens indhold rummer forbedringer og flere muligheder end den daværende. Ansvarlig
for aftalen og overholdelse af denne er Andreas og Peter, til hvem spørgsmål om
parkering skal rettes.
Vores hjemmeside er stadig det sted, hvor du bedst kan følge med i hvad der rører sig, i
og omkring ejendommen. Siden administreres og vedligeholdes af Eigil der også er
foreningens webmaster.
I de forgangne foreningsperiode er et medlem udtrådt af bestyrelsen på grund af salg af
lejlighed - men den resterende bestyrelse har fungeret godt og effektivt, derfor igen stor
tak til den alle - men en speciel tak til Peter, der også har fungeret som administrator af
ejendommen, og som altid gør det godt.
Afslutningsvis bør det nævnes at BE i lighed med tidligere år har været ude og spise, som
tak for deres indsats.

Ad pkt. 4: Årsregnskabet blev fremlagt og godkendt
Ad pkt. 5: Driftsbudget for 2017 blev fremlagt og godkendt
Ad pkt. 6: Eigil blev genvalgt til bestyrelsen. Max ønskede ikke genvalg.
Ad pkt. 7: ingen tilbød sig som suppleanter
Ad pkt. 8: Revisor blev genvalgt
Ad pkt. 9: Administrator blev genvalgt
Ad pkt. 10: der var ikke afgivet nogen skriftlige forslag, men under pkt. blev følgende
forslag/ønsker fremsat:
Vil det være muligt at få viceværten til at rengøre vinduerne i de 3 opgange?
Døroplukning via dørtelefon i 4B fungerer ikke.
Elevator i 4B fungerer uregelmæssigt.
Der er kun 8 der pt. anvender ejendommens internetforbindelse. Administrator indhenter
derfor tilbud fra minimum 2 konkurrerende udbydere til forelæggelse for beboerne.
Ad pkt. 11: det blev oplyst, at der i kælderen er opbevaret 6 klapstole til beboernes fri
afbenyttelse ved festlige lejligheder.